سوالی که ذهن خیلی از ما رو به خودش اختصاص داده استفاده از انواع اندروید مارکت های موجود است. مانند جاهای دیگر دنیا در ایران نیز چندین و شاید دهها اندروید مارکت کوچک و بزرگ هستند که در رقابت با غول مارکت دنیا در این زمینه یعنی گوگل پلی هستند. درست است که به صورت کلی امکان قیاس این مارکت های محلی با گوگل پلی نیست ولی استفاده از کدامیک می توان به راحتی ما بیشتر کمک کند سوالی است که همیشه مطرح بوده و هست.

در این مقاله سعی دارم نکاتی از استفاده از هرکدام از اندروید مارکت ها را بیان کنم که با تجربه ای که در این زمینه داشته ام امیدوارم کمکی به سایرین برای انتخاب درست باشد.

اول باید بگم که در این مقاله دو مارکت ایرانی بازار و ایران اپس رو بررسی می کنیم. البته سایر مارکت های دیگر نیز این روزها صحبتی در مورد آنها مطرح می شود ولی به جرأت می توان گفت این دو مارکت هم از نظر تعداد اپلیکیشن و هم از نظر قدرت نرم افزاری از سایرین بالاتر هستند.

زمانی که یک گوشی جدید خریداری می کنید دانلود برنامه اندروید برای گوشی جدید همیشه یکی از معضلات همگی ما هست. برای همین یا با استفاده از گوگل پلی یا مارکت های داخلی اقدام به نصب و راه اندازی نرم افزار هایی که نام آنها را می دانیم و یا مورد نیاز روزانه ما هستند اقدام می کنیم. 

* جا داره این نکته رو اضافه کنم تا جایی که امکان داره و می تونید از دادن گوشی خودتون به فروشنده گوشی و یا سایر فروشندگان موبایل برای نصب و به قول خودشان "رجیستر گوشی" خودداری کنید که این کار بدون هیچ زحمتی و به راحتی تمام توسط خود شما قابل انجام است و مغازه دار ها با پیشنهاد قیمت پایین تر برای جلب مشتری بعد از تصمیم به خرید اقدام به دریافت هزینه هایی معمولا بی منطق از جمله رجیستر کردن و نصب برنامه و ... می کنند. همه این کار ها به راحتی تمام توسط شما یا دوستانتان قابل انجام است. اصلا گول حرفهای طمعکاران را نخورید !!!!

کدام را در گوشی داشته باشیم

برای استفاده از گوشی شما نیاز دارید که گوگل پلی خود را فعال کنید که این کار باید حتما و حتما و حتما توسط اکانت شخصی شما در گوگل انجام شود. هیچ وقت از اکانت فرد دیگری استفاده نکنید که عواقب ناخشایندی برای شما خواهد داشت. پیشنهاد من برای شروع کار استفاده از مارکت های ایرانی ست تا برنامه های مورد نیاز خود را دانلود کنید و در اولین فرصت اقدام به نصب و راه اندازی گوگل پلی کنید.

گوگل پلی تا چندی پیش به دلیل تحریم های جهانی برای ایران غیر فعال بود و نیازمند استفاده از فیلترشکن و کارهای عجیب و غریب بود. اما الان به راحتی با اکانت گوگل خود می توانید وارد و دانلود کنید. البته همچنان بعضی از برنامه ها برای ایرانیان قابل دریافت نیست. این مورد به دلیل تحریم ایران توسط برنامه مورد نظر است و ارتباطی با گوگل پلی ندارد. از این رو در صورتی که حتی از گوگل پلی استفاده کنید باز هم نیازمند داشتن یک مارکت ایرانی مانند ایران اپس هستید.

ثبت نام

در صورتی که اکانت گوگل یا ایمیل از این سایت داشته باشید بدون نیاز به ثبت نام مجدد می توانید با همان مشخصات از امکانات گوگل پلی استفاده کنید ولی اگر این اکانت را ندارید باید با بازکردن گوگل پلی ثبت نام را انجام دهید. این ثبت نام مانند درست کردن یک ایمیل است و لازم است که شما نام کاربری و سایر مشخصات را تکمیل کنید.

برای استفاده از مارکت های ایرانی نیز شما نیاز است که یک ثبت نام انجام دهید البته این ثبت نام ساده تر از ثبت نام در گوگل پلی است.

بازی و برنامه های ایرانی

به دلیل ساز و کار های موجود در سایت های بین المللی و همچنین تحریم هایی که هنوز مقداری از آنها وجود دارد امکان فعال شدن بیشتر برنامه های ایرانی در گوگل پلی وجود ندارد و هیچ اپلیکیشن اندرویدی نمی تواند به صورت تجاری و برای فروش قرار داده شود.

به همین دلیل شما برای استفاده از برنامه های خاص ایرانی که خدماتی را به شما ارائه می دهند نیازمند استفاده از مارکت های ایرانی هستید. این مارکت ها امکان فروش برنامه های اندروید و یا حتی امکان ارائه پرداخت درون برنامه ای نیز هستند. ( پرداخت درون برنامه روشی است که برنامه نویسان از امکانات مارکت مورد نظر برای دریافت وجه از کاربر استفاده می کنند و دیگر نیاز به پیگیری و طی کردن مراحل برای دریافت درگاه نیستند )

در نتیجه بهترین جا برای دریافت برنامه و بازی های ایرانی بدون شک مارکت های ایرانی هستند. فکر نکنید که این برنامه ها مفید نیستند و خوب طراحی نشده اند. به جرأت می توان گفت خیلی از این برنامه ها بسیار بسیار با کیفیت و خاص طراحی شده اند. حتی در زمینه بازی نیز بازی های خوبی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید.

دریافت برنامه های حساس

توجه داشته باشید که تا جایی که امکان دارد برنامه های حساس که با حساب های کاربری شما در ارتباط هستند مانند شبکه های اجتماعی، برنامه های مالی و از این دست نرم افزار ها را از گوگل پلی دریافت کنید. به دلیل وجود برنامه های اندرویدی مشابه ممکن است به صورت اشتباه از برنامه ای استفاده کنید که مخرب و یا مفید نباشد. البته معمولا برنامه های مالی در گوگل پلی یافت نمی شوند و باید از مارکت های ایرانی و یا سایت ارائه دهنده دریافت شود.

برای برنامه های حساسی که مورد نیاز است من بین مارکت های ایرانی ، دانلود برنامه اندروید از ایران اپس را پیشنهاد می کنم. این پیشنهاد را بر اساس استراتژی ممیزی و نظارتی که روی اپلیکیشن ها هست، می دهم.

 

پیشنهاد

در همه گوشی های اندرویدی اپلیکیشن گوگل پلی وجود دارد و نیازی به دریافت آن نیست. ولی پیشنهاد من این است که حداقل دو مارکت اندرویدی و مخصوصا ایران اپس را همیشه روی گوشی خود داشته باشید. تا در صورت وجود مشکلی بتوانید از مارکت دیگر استفاده کنید.

قسمتی در مارکت ایران اپس وجود دارد که مخصوص گوشی های جدید است و تمام برنامه های اندرویدی که برای یک گوشی جدید مورد نیاز است را پیشنهاد داده است. این قسمت را از دست ندهید.

دانلود برنامه اندروید برای گوشی جدید

 

پیروز باشید